7 trendów w mobile w 2022

“Prognozowanie jest trudne, szczególnie gdy dotyczy przyszłości.” - Yogi Berra

Co przyniesie przyszłość wie tylko Wróżka Velessa. Proszę traktuj ten tekst z przymróżeniem oka. 😉


Trendy biznesowe

quicktype

Płatności mobilne

Azja wyprzedza Zachód o dobrych kilka lat. Rynek aplikacji do dowozu żywności był spory w Azji już 10 lat temu, live-streaming przeżywał boom 5 lat temu. To nie przypadek, że TikTok powstał w Chinach. Nawet Clubhouse miał wcześniej swój azjatycki odpowiednik (Dizhua).

To co się dzieje od jakiegoś czasu w Azji, a czego jeszcze nie widać na Zachodzie to powszechność płatności mobilnych. Płacenie przez WeChat Pay i AliPay, rządowa aplikacja cyfrowego Juana czy muzycy uliczni z kodami QR na kartonikach.

Polska nie ma się czego wstydzić (genialny BLIK 🙇‍♂️, niezła adopcja ApplePay i GooglePay), natomiast Zachód nie nadąża.

Myślę, że płatności mobilne to będzie powszechny kierunek w którym giganci jak Visa, Mastercard czy banki muszą wreszcie pójść.

Apki z krótkimi filmikami

Krótkie video jako główny rodzaj contentu. Wraz z kulturą zajętości, koniecznością filtrowania ogromu informacji i powszechnym problemem z dłuższym skupieniem uwagi będzie to najbardziej efektywny sposób na przekazanie informacji. Forma, która była do tej pory kojarzona z rozrywką i wygłupami, będzie wykorzystana w celach merytorycznych. Maksymalna ilość informacji upchnięta w jak najkrótszym do przyjęcia czasie.

Wyszukiwanie obrazem

Wyszukiwanie obrazem będzie powszechne. Są kategorie w których jest to łatwiejsze niż opisywanie przedmiot (przykład: chcę kupić sweter podobny do tego, który mam). Allegro już wypuściło wyszukiwanie zdjęciem w części kategorii i myślę, że będzie to niedługo standard w e-commerce.

Wirtualne przymierzalnie

Wirtualne przymierzalnie (odpalasz aparat w aplikacji i dzięki rozszerzonej rzeczywistości widzisz jak będzie leżeć na Tobie bluza) to kolejny feature z ogromnym potencjałem. Jest ciągle sporo problemów, nie tylko technicznych, ale myślę że wraz z upływem czasu, dobrze zrobione VTO będzie prawdziwym game changerem.


Trendy techniczne

quicktype

SwiftUI i Jetpack Compose

Przyszłość jest deklaratywna. W 2022 zdecydowanie zwiększy się adopcja SwiftUI w aplikacjach iOS i Jetpack Compose w projektach Androidowych. Nieco później natywny development aplikacji zostanie przez te frameworki zdominowany. Firmom, które szybciej je wdrożą będzie łatwiej tworzyć nowoczesne aplikacje i rekrutować programistów.

Kotlin Multiplatform Mobile

Kotlin Multiplatform Mobile wydaje się być Świętym Graalem developmentu mobilnego. Uwspólniony kod logiki biznesowej przy zachowaniu natywnej wydajności aplikacji i dostępu do specyficznych API. W tej chwili rozwiązanie nie jest jeszcze stabilne, jednak ze względu na jego atrakcyjność już teraz jest używane na produkcji. Tutaj będzie tylko lepiej, pod warunkiem, że JetBrains dalej będzie rozwijać ten projekt.

Flutter

Cross-platformowe SDK od Google będzie coraz popularniejsze. Za chwilę będzie to defaultowy framework do tworzenia małych aplikacji i MVP. Co więcej, będą pojawiać się też duże projekty stworzone we Flutterze (takie jak np. Nubank). IMO jest to obecnie najatrakcyjniejszy framework żeby rozpocząć przygodę z developmentem mobilnym. Rosnące zapotrzebowanie, bardzo mało legacy, bardzo mało programistów i super dev-experience (hot reload 🙇‍♂️).

Na koniec

Obiecuję za rok skonfrontować moje wróżby z rzeczywistością. 😉


PS. W każdy poniedziałek przesyłam porcję praktycznej wiedzy o tworzeniu aplikacji mobilnych. Dołączyć można na samym dole strony. ⬇️