Narzędzia no-code do tworzenia aplikacji mobilnych

Przyjrzyjmy się bliżej narzędziom no-code do tworzenia aplikacji mobilnych ⬇️


TL;DR

  • Problem: Tworzenie aplikacji mobilnych jest trudnym i czasochłonnym procesem, wymagającym specjalistycznej wiedzy programistycznej.
  • Rozwiązanie: Narzędzia no-code umożliwiające tworzenie aplikacji mobilnych, za pomocą wizualnych interfejsów oraz gotowych komponentów, bez konieczności posiadania umiejętności programowania.
  • Podsumowanie: rozwiązania no-code mogą w konkretnych przypadkach przyspieszyć i zdemokratyzować proces tworzenia softu na smartfony.

Jak to działa? 💡

  • Od strony użytkownika: dostępna jest jakaś forma interfejsu graficznego i układania aplikacji z bloczków.
  • Od strony bebechów: wyklikane rozwiązanie jest tłumaczone na kod, z którego budowana jest aplikacja.

Możliwości użycia✅

  • Firmy wdrażające proste rozwiązania wewnętrzne.
  • Osoby nietechniczne, chcące zbadać własne pomysły na tworzenie aplikacji.
  • Deweloperzy, chcący szybko i łatwo stworzyć prototyp aplikacji w celu weryfikacji koncepcji.

Dlaczego? 🤔

No-code i low-code to potężna oszczędność nakładów czasu i pracy.

Dlaczego nie? 🙅

  • Mała elastyczność.
  • Brak skalowalności.
  • Część rozwiązań opiera się na tworzeniu aplikacji webowych, które potem są opakowane w aplikację mobilną, co wiąże się z tragiczną wydajnością aplikacji.
  • Nie zawsze spełnione wymagania bezpieczeństwa.
  • Problemy z utrzymywaniem aplikacji na dłuższą metę.
  • Problemy z customowymi integracjami i zaawansowaną logiką biznesową
  • No-code nie zwalnia z procesu wypuszczania aplikacji do sklepu, zbierania i naprawiania bugów.

Narzędzia i gracze 🛠

  • FlutterFlow - narzędzie low code, eksportujące wyklikaną aplikację do kodu Flutter. Możliwa bezpośrednia modyfikacja kodu (FF wypycha kod do brancha w gicie).
  • Mendix - umożliwia tworzenie aplikacji mobilnych opartych o React Native. Jest to rozwiązanie płatne. Opłata zależy od liczby użytkowników co mocno ogranicza możliwości użycia - raczej tworzenie narzędzi wewnętrznych niż publicznie dostępna aplikacja w sklepie.
  • Draftbit - kolejne narzędzie oparte o React Native, jednak w przeciwieństwie do Mendix opłata za korzystanie nie zależy od liczby użytkowników.
  • Adalo - narzędzie z prostym interfejsem, posiadające szereg negatywnych opinii na ProductHunt. Aplikacje tworzone za pomocą tego narzędzia działają wyrażnie wolno.
  • Bubble.io - popularne narzędzie do tworzenia aplikacji webowych, umożliwia opakowanie ich w natywny kontener. Niestety performance aplikacji jest przez to bardzo słaby.

Przewidywania 🧞

IMO narzędzia no-code do tworzenia aplikacji mobilnych nie wyprą tradycyjnego developmentu, jednak ich popularność będzie rosnąć w konkretnych zastosowaniach jak tworzenie prototypów.

PS. W każdy poniedziałek przesyłam porcję praktycznej wiedzy o tworzeniu aplikacji mobilnych. Dołączyć można na samym dole strony. ⬇️