Przyjrzyjmy się bliżej narzędziom no-code do tworzenia aplikacji mobilnych ⬇️
TL;DR
- Problem: Tworzenie aplikacji mobilnych jest trudnym i czasochłonnym procesem, wymagającym specjalistycznej wiedzy programistycznej.
- Rozwiązanie: Narzędzia no-code umożliwiające tworzenie aplikacji mobilnych, za pomocą wizualnych interfejsów oraz gotowych komponentów, bez konieczności posiadania umiejętności programowania.
- Podsumowanie: rozwiązania no-code mogą w konkretnych przypadkach przyspieszyć i zdemokratyzować proces tworzenia softu na smartfony.
Jak to działa? 💡
- Od strony użytkownika: dostępna jest jakaś forma interfejsu graficznego i układania aplikacji z bloczków.
- Od strony bebechów: wyklikane rozwiązanie jest tłumaczone na kod, z którego budowana jest aplikacja.
Możliwości użycia✅
- Firmy wdrażające proste rozwiązania wewnętrzne.
- Osoby nietechniczne, chcące zbadać własne pomysły na tworzenie aplikacji.
- Deweloperzy, chcący szybko i łatwo stworzyć prototyp aplikacji w celu weryfikacji koncepcji.
Dlaczego? 🤔
No-code i low-code to potężna oszczędność nakładów czasu i pracy.
Dlaczego nie? 🙅
- Mała elastyczność.
- Brak skalowalności.
- Część rozwiązań opiera się na tworzeniu aplikacji webowych, które potem są opakowane w aplikację mobilną, co wiąże się z tragiczną wydajnością aplikacji.
- Nie zawsze spełnione wymagania bezpieczeństwa.
- Problemy z utrzymywaniem aplikacji na dłuższą metę.
- Problemy z customowymi integracjami i zaawansowaną logiką biznesową
- No-code nie zwalnia z procesu wypuszczania aplikacji do sklepu, zbierania i naprawiania bugów.
Narzędzia i gracze 🛠
- FlutterFlow - narzędzie low code, eksportujące wyklikaną aplikację do kodu Flutter. Możliwa bezpośrednia modyfikacja kodu (FF wypycha kod do brancha w gicie).
- Mendix - umożliwia tworzenie aplikacji mobilnych opartych o React Native. Jest to rozwiązanie płatne. Opłata zależy od liczby użytkowników co mocno ogranicza możliwości użycia - raczej tworzenie narzędzi wewnętrznych niż publicznie dostępna aplikacja w sklepie.
- Draftbit - kolejne narzędzie oparte o React Native, jednak w przeciwieństwie do Mendix opłata za korzystanie nie zależy od liczby użytkowników.
- Adalo - narzędzie z prostym interfejsem, posiadające szereg negatywnych opinii na ProductHunt. Aplikacje tworzone za pomocą tego narzędzia działają wyrażnie wolno.
- Bubble.io - popularne narzędzie do tworzenia aplikacji webowych, umożliwia opakowanie ich w natywny kontener. Niestety performance aplikacji jest przez to bardzo słaby.
Przewidywania 🧞
IMO narzędzia no-code do tworzenia aplikacji mobilnych nie wyprą tradycyjnego developmentu, jednak ich popularność będzie rosnąć w konkretnych zastosowaniach jak tworzenie prototypów.
PS. W każdy poniedziałek przesyłam porcję praktycznej wiedzy o tworzeniu aplikacji mobilnych. Dołączyć można na samym dole strony. ⬇️