Google I/O 2022 - najważniejsze rzeczy

Google I/O to coroczna konferencja, na której przedstawiane są nowości w rozwiązaniach Google.

Wrzucam moje luźne notatki z edycji 2022.


Perspektywa użytkownika

Hardware

Android

  • Android 13 (beta)
  • ustawienia języka per aplikacja
  • sporo zmian w zakresie prywatności i bezpieczeństwa :
    • 7-dniowy widok panelu prywatności (funkcjonalność pokazująca aplikacje posiadające “niebezpieczne” dostępy)
    • nadanie dostępu aplikacji tylko do wybranych zdjęć
    • dostęp do listy pobliskich sieci Wi-Fi bez udostępniania lokalizacji
    • automatyczne czyszczenie skopiowanych danych w schowku
  • lepsze accessibility (np. wsparcie Braille)

Inne


Perspektywa programistyczna

Android:

Jetpack

  • wersja beta Jetpack Compose na Wear OS
  • Ściąganie potrzebnych czcionek zamiast wysyłania ich w paczce (Jetpack Compose)
  • Baseline profiles (libka Jetpack Macrobenchmark) - profile bazowe są tworzone na podstawie danych o użytkowniku aplikacji w celu optymalizacji najczęściej używanych części apki.

Google Play:

  • Google Play SDK Index - webowe narzędzie dające insajty i statystyki z użycia najpopularniejszych SDK. Zintegrowanie z Android Studio daje info o SDK które są niewspierane
  • Możliwość stworzenia do 50 różnych listingów apki w sklepie z niezależną analityką

Firebase

  • integracja Crashlytics z Android Studio aby szybciej namierzać crashe (póki co Java & Kotlin)
  • Firebase App Check - narzędzie chroniące przed łączeniem się przez niedozolone aplikacje/urządzenia wyszło z fazy beta
  • Firebase extensions - wstępne paczki kodu, umożliwiające dodanie do apki funkcjonalności od Google i innych zaufanych firm przy minimalnym nakładzie pracy
  • uproszczenie integracji plugina Crashlytics we Flutterze

Flutter 3

Mobile:

  • Flutter Casual Games Toolkit - zestaw narzędzi do robienia gierek
  • wsparcie składanych smartfonów
  • uproszczenie wydań dla iOS
  • Koniec wsparcia dla 32-bitowych urządzeń z iOSem (iOS 9 i 10)

Desktop:

  • stabilne wsparcie aplikacji macOS i Linux
  • macOS - wsparcie zarówno dla urządzeń z procesorami Apple’a jak i Intela
  • macOS - dodanie menu bar
  • pełna obsługa międzynarodowego wprowadzania tekstu na desktopie
  • Windows 7/8 będzie deprecated

Web:

  • nowe API dekodowania obrazów
  • nowe API cyklu życia apki

Inne


Outro

Wiem, że nie ująłem wszystkiego. Traktuj proszę ten tekst jako luźne notatki, a nie całościową podsumkę. 😉


Źródła


PS. W każdy poniedziałek przesyłam porcję praktycznej wiedzy o tworzeniu aplikacji mobilnych. Dołączyć można na samym dole strony. ⬇️