Google I/O to coroczna konferencja, na której przedstawiane są nowości w rozwiązaniach Google.
Wrzucam moje luźne notatki z edycji 2022.
Perspektywa użytkownika
Hardware
- nowe smartfony - Pixel 6A, Pixel 7, Pixel 7 Pro
- smartwatch Pixel Watch
- lipnie wyglądający Pixel Tablet (2023)
- Pixel Buds Pro - odpowiednik słuchawek AirPods Pro
Android
- Android 13 (beta)
- ustawienia języka per aplikacja
- sporo zmian w zakresie prywatności i bezpieczeństwa :
- 7-dniowy widok panelu prywatności (funkcjonalność pokazująca aplikacje posiadające “niebezpieczne” dostępy)
- nadanie dostępu aplikacji tylko do wybranych zdjęć
- dostęp do listy pobliskich sieci Wi-Fi bez udostępniania lokalizacji
- automatyczne czyszczenie skopiowanych danych w schowku
- lepsze accessibility (np. wsparcie Braille)
Inne
- Immersive view w Google maps (czyli street view z lotu ptaka)
- Duży nacisk na sztuczną inteligencję
- Prace nad rozszerzoną rzeczywistością w okularach (teaser z tłumaczeniem rozmowy real-time)
- Google Wallet mający zastąpić fizyczny portfel
Perspektywa programistyczna
Android:
- ulepszenia w tworzeniu aplikacji na urządzenia z dużym ekranem
- Health Connect - nowe API do danych zdrowotnych
- integracja TensorFlow Lite do usług Play
- Google Code Scanner - API umożliwiające skanowanie kodów kreskowych i QR bez wołania o dostęp do aparatu
- wszystkie zmiany w Android 13
Jetpack
- wersja beta Jetpack Compose na Wear OS
- Ściąganie potrzebnych czcionek zamiast wysyłania ich w paczce (Jetpack Compose)
- Baseline profiles (libka Jetpack Macrobenchmark) - profile bazowe są tworzone na podstawie danych o użytkowniku aplikacji w celu optymalizacji najczęściej używanych części apki.
Google Play:
- Google Play SDK Index - webowe narzędzie dające insajty i statystyki z użycia najpopularniejszych SDK. Zintegrowanie z Android Studio daje info o SDK które są niewspierane
- Możliwość stworzenia do 50 różnych listingów apki w sklepie z niezależną analityką
Firebase
- integracja Crashlytics z Android Studio aby szybciej namierzać crashe (póki co Java & Kotlin)
- Firebase App Check - narzędzie chroniące przed łączeniem się przez niedozolone aplikacje/urządzenia wyszło z fazy beta
- Firebase extensions - wstępne paczki kodu, umożliwiające dodanie do apki funkcjonalności od Google i innych zaufanych firm przy minimalnym nakładzie pracy
- uproszczenie integracji plugina Crashlytics we Flutterze
Flutter 3
Mobile:
- Flutter Casual Games Toolkit - zestaw narzędzi do robienia gierek
- wsparcie składanych smartfonów
- uproszczenie wydań dla iOS
- Koniec wsparcia dla 32-bitowych urządzeń z iOSem (iOS 9 i 10)
Desktop:
- stabilne wsparcie aplikacji macOS i Linux
- macOS - wsparcie zarówno dla urządzeń z procesorami Apple’a jak i Intela
- macOS - dodanie menu bar
- pełna obsługa międzynarodowego wprowadzania tekstu na desktopie
- Windows 7/8 będzie deprecated
Web:
- nowe API dekodowania obrazów
- nowe API cyklu życia apki
Inne
- wsparcie Material 3
- zmiany w Dart
Outro
Wiem, że nie ująłem wszystkiego. Traktuj proszę ten tekst jako luźne notatki, a nie całościową podsumkę. 😉
Źródła
- Google I/O ‘22 in Under 12 Minutes
- What’s new in Android
- Google’s biggest announcements at I/O 2022
- Now in Android #61 — Special Google I/O 2022 Edition
- Google I/O 2022 Recap
- Everything new for developers at Google I/O
- What’s new in Android Studio
- What’s new in Flutter
- Introducing Flutter 3
PS. W każdy poniedziałek przesyłam porcję praktycznej wiedzy o tworzeniu aplikacji mobilnych. Dołączyć można na samym dole strony. ⬇️